Resultat- och skatteplanering, fuffens eller nytta?

Panamabaserade advokatfirman Mossack Fonseca har alldeles säkert haft gladare dagar än vad de senaste veckorna bjudit på. Resultat- och skatteplanering kan vara något som sker på ljusskygga kontor i lagens gråzon men det kan också vara grundläggande aktiviteter för att samla ihop det arbete som skett löpande under året i syfte att nå företagets målsättningar.

Panamabaserade advokatfirman Mossack Fonseca har alldeles säkert haft gladare dagar än vad de senaste veckorna bjudit på. Resultat- och skatteplanering kan vara något som sker på ljusskygga kontor i lagens gråzon men det kan också vara grundläggande aktiviteter för att samla ihop det arbete som skett löpande under året i syfte att nå företagets målsättningar.

EkonomiNord har i tidigare blogginlägg beskrivit nyttan med att jobba med en affärsplan, hur man når sina mål med budget och hur effektiv resultatuppföljning ger bra beslutsunderlag. Utfallet av alla dessa aktiviteter summeras när vi ser slutet av ett räkenskapsår. Det är också då som möjligheterna kring resultat- och skatteplanering visar sig tydligast.

Det finns många sätt att styra och påverka ett företags resultat och skatteeffekt på både kort och lång sikt. Följande områden är speciellt viktiga och bör följas upp löpande:

  • pensionsavsättningar
  • utdelning och löneuttag
  • investeringar, skjuta på eller tidigarelägga

Periodiseringsfonder, tantiem och överavskrivningar är också bra verktyg för att styra bolagets resultat mot de mål som satts upp.

Alla dessa möjligheter är exempel på aktiviteter lagstiftaren förutsatt att företag ska använda för sin resultat- och skatteplanering. Att inte ta tillvara på dessa möjligheter som finns för att styra resultat och skatteeffekt är tecken på dålig rådgivning. Den moraliska utmaningen uppkommer först då valet tas att frångå regelverkens syfte och i stället hitta tolkningar som passar den egna agendan.

Som företagare är tillfällena för resultat- och skatteplaneringen en bra tidpunkt att utmana rådgivningstjänsterna för att säkerställa att de är anpassade efter både företag och ägare. Det visar sig då tydligt om det strategiska arbetet genomförts löpande under året. Det blir även tydligt om kompetens, tid och engagemang finns hos rådgivaren. Dessutom är det också en möjlighet till resonemang som kan ligga till grund för kommande års planering.

EkonomiNord är alltid redo för nya utmaningar!

 

Stefan Gardlow, Affärscontroller EkonomiNord