Sprida glädje och gör gott för alla

Sandra Olofsson vill göra Umeå till världens gladaste stad. Med företaget Glädjefabriken har hon startat arbetet.

– Jag vill inspirera andra till att sprida lite glädje och öka medvetenheten om att vi varje dag väljer vad vi vill dela med oss av, säger hon.

Ett glasskalas på barnavdelningen på NUS blev EkonomiNords sätta att sprida lite glädje. Idén till Glädjefabrikens fick när Sandra Olofssons mormor nämnde att hon hade en dröm om att någon gång få vara jultomte för cancersjuka barn.

Det året, 2011, bodde Sandra i Stockholm och jobbade dygnet runt på ett TV-produktionsbolag, så ett tomteprojekt passade inte riktigt in i schemat. Trots det genomförde Sandra och hennes mormor två tomtebesök den julen, på avdelningarna Barn 3 och på Onkologen vid Umeå universitetssjukhus.

– På väg hem i bilen satt jag, förmodligen gladast i världen och kände mig hög. Det var utan tvekan det mest meningsfulla, roligaste projekt jag någonsin vart delaktig i, berättar Sandra Olofsson.

Med tomteprojektet hade mormor fått sin dröm uppfylld och Sandra hade fått en egen dröm. Idag är Glädjefabriken mer än en tomteverkstad.

– Det är ett företag med en vision att leverera glädje till alla – friska som sjuka året runt. Och inte minst med visionen att Umeå ska bli världens gladaste stad, säger Sandra Olofsson.

 Vill hjälpa företag att sprida glädje

En viktig del i Glädjefabrikens idé är att erbjuda företag olika möjligheter att bidra till att sprida glädje.

– Kan man öka glädjen och trivseln på arbetsplatsen gynnar det hela företaget med förbättrad hälsa och nöjdare personal, konstaterar Sandra.

Tillsammans med EkonomiNord har Glädjefabriken anordnat ett glasskalas på Barn 3.

– Vi vill vara med och bidra till det lokalsamhälle där vi verkar och att få möjlighet att glädja andra känns både roligt och värdefullt, berättar Peter Eklund, vd på EkonomiNord.

Glädjefabriken tog hand om allt praktiskt arbete som exempelvis att boka tid, sköta logistik, köpa
glass och leksaker. Tillsammans med tre representanter från EkonomiNord genomfördes sedan glasskalaset.
– Att få vara med om att sprida glädje ger ett enormt energitillskott för alla inblandade, konstaterar Sandra Olofsson.

För EkonomiNord var Glasskalaset en del av årets sommaraktivitet. Besöket på Barn 3 följdes upp med att Sandra visade bilder och berättade om Glasskalaset så att samtliga på EkonomiNord fick ta del av hur det togs emot och se den glädje som de varit med om att sprida.

Man skulle kunna se Glädjefabriken som en katalysator för ett gladare samhälle. – Alla parter som är med gynnas om vi kan sprida lite mer glädje. Företagen som bidrar får en gladare personal och bra goodwill samtidigt som de gör något gott för någon annan, säger Sandra Olofsson.

Hon menar också att detta inte ska ses som något som konkurrerar med annan välgörenhet.