Att arbeta med EkonomiNords Employer Brand

Jag har under min föräldraledighet tagit på mig ett uppdrag tillsammans med min kollega Marlene. Inte en lätt uppgift då jag nästintill är gift med en egenföretagare. Lägg därtill att Marlene är så gammal att hon faktiskt är gift och även hon med en egenföretagare.

Arbetet har i stort handlat om ett strategiskt arbete, där vi börjat med en omvärldsbevakning och därigenom jobbat oss vidare genom hela bolaget för att slutligen ta fram en operativ plan.

Många är lögnerna för att få barnvakt och kunna åka iväg och förbereda olika work-shops kring ämnet Employer Brand som denna redovisningsbyrå valt att utveckla.

Att göra det på sin, i detta fall lediga tid, kan av många säkert anses som otroligt konstigt, men både jag och Marlene är så tacksamma att EkonomiNord vågat göra detta arbete och att de bjudit med oss på den resan. Ni som tror att redovisningsbyråer är ganska traditionella och inte så förändringsbenägna……TÄNK OM. I alla fall om ni jobbar med EkonomiNord.

Ni kommer att kunna fråga exakt vem som helst av de anställda hur de jobbar med sitt Employer Brand och varför just de är en bra arbetsgivare. På EkonomiNord är det inte som på många andra bolag där VD eller HR avdelningen kan de svaren för här är medarbetarna sin egen HR-avdelning.

Arbetet har i stort handlat om ett strategiskt arbete, där vi börjat med en omvärldsbevakning och därigenom jobbat oss vidare genom hela bolaget för att slutligen ta fram en operativ plan. Att EkonomiNords VD skulle vara med på tåget var vi ganska säkra på eftersom vi jobbat ihop tidigare. Ganska snart upptäckte vi att han var lika galen som vi, men om vi skulle få med oss övriga medarbetare med det ekonomiska intresset som drivkraft istället för galenskap var vi inte lika säkra på.

Det visade sig relativt snabbt att ekonomer absolut har en sida som är otroligt kreativ och dessutom har de förmågan att kunna konkretisera sina tankar så det blir ”lite verkstad” av allt resonemang. Vi fick även som externa konsulter vår egen bekräftelse, då en av deltagarna uttryckte sina tankar i ord med följande citat: ”Om företag inte låter sina medarbetare jobba med Employer Brand på detta sätt, ja då är det riktig galenskap”

Vi önskar EkonomiNord stort lycka till med det fortsatta arbetet och jag vet att ni har mycket i pipen som kommer att blir riktigt intressant att följa

Per Lindström och Marlene Vikström på Adecco